Darmowe centra prasowe – czemu służą i czy warto z nich korzystać?

Darmowe centra prasowe - czemu służą i czy warto z nich korzystać?

Każdy PR-owiec dysponuje szerokim wachlarzem narzędzi i technik, które pozwalają dotrzeć z komunikatem prasowym do dziennikarzy. Może rozesłać informację prasową e-mailem, zadzwonić osobiście i zaproponować swój temat, a nawet zwołać konferencję prasową. Ostatnio modne są również teasery, czyli przesyłki, których zawartość nie mówi o co chodzi, a jedynie ma wzbudzić zainteresowanie. Dopiero kolejna paczka wyjaśnia zagadkę, nad którą głowił się redaktor. Istnieje jednak jeszcze jedna alternatywa – specjalne serwisy, w których można za darmo publikować informacje prasowe.

Podstawowym celem istnienia takich serwisów jest stworzenie wygodnego pomostu, który połączy świat PR-owców ze światem dziennikarzy. Ci pierwsi mają dzięki nim mieć możliwość łatwego dotarcia do mediów. Dziennikarze natomiast mają zyskać dostęp do kopalni informacji prasowych. Oczywiście wszystko jest ładnie posegregowane i każdy komunikat jest przypisany do odpowiedniej kategorii tematycznej. Można też dodać słowa kluczowe, które ułatwią wyszukiwanie. W teorii wygląda to ciekawie i bardzo funkcjonalnie. Któż by nie chciał mieć dostępu do takiego katalogu i to jeszcze bezpłatnie?

Jak to działa?

Zasada funkcjonowania centrów prasowych jest bardzo prosta. Firma lub agencja tworzy konto w takim serwisie i uzupełnia swój profil o podstawowe informacje. Od tej pory może dodawać informacje prasowe. Robi to przez specjalny formularz, w którym jest miejsce na tytuł, lead, resztę tekstu i słowa kluczowe. Niektóre z tych serwisów pozwalają załączyć również informację prasową w pliku Worda oraz dodać kilka zdjęć. Część centrów publikuje takie komunikaty automatycznie, inne natomiast stosują moderację. To tyle. Cały proces umieszczania informacji prasowej zajmuje maksymalnie 5 minut, czyli relatywnie krótko. W przypadku niektórych centrów komunikat można podesłać nawet e-mailem.

Czy warto?

Doszliśmy do najważniejszego pytania, jakie należy sobie zadać przed podjęciem decyzji o publikowaniu informacji prasowych w takich serwisach. Znam agencje, które rejestrują się namiętnie we wszystkich darmowych centrach prasowych i publikują tam swoje newsy. Niektóre nawet zamieszczają takie publikacje w sprawozdaniach dla klientów. Spotkałem się też z opiniami, że to strata czasu i żaden szanujący się dziennikarz tam nie zagląda. Przyznam się, że początkowo też korzystałem z takich serwisów. Z czasem jednak mi przeszło. Prawda o ich skuteczności leży zapewne gdzieś pośrodku. Nie należy ich jednak traktować jako jedynego narzędzia do kontaktu z mediami. Moim zdaniem jest to raczej dodatek, z którego można, ale nie trzeba korzystać. Jeśli macie te 5 minut na dodanie publikacji, to ok. Jeśli nie, to lepiej poświęcić ten czas na zadzwonienie do kilku dziennikarzy i zrobienie dobrego follow-upu lub przygotowanie gruntu pod publikację. Budowanie relacji przyniesie zdecydowanie lepsze efekty.

Skuteczność tych narzędzi możecie też sprawdzić sami. Poniżej znajdziecie kilka linków do takich serwisów: