W poszukiwaniu kontekstu, czyli dlaczego Twój temat ma zainteresować media

W poszukiwaniu kontekstu, czyli dlaczego Twój temat ma zainteresować media

Tak się jakoś składa, że media piszą tylko o rzeczach ciekawych, świeżych i ewentualnie kontrowersyjnych. Cała reszta informacji nie ma niestety szans na dotarcie do większego grona odbiorców. Podobnie jest z komunikatami prasowymi. Publikują się tylko te najciekawsze i te, które mają odpowiedni kontekst. Nudne informacje prasowe nie mają szans. Okazuje się jednak, że można sprawić, by z pozoru nieistotny i nieciekawy komunikat prasowy stał się atrakcyjnym newsem dla dziennikarza.

Dziennikarz to taki firewall, od którego zależy, czy Twoja informacja prasowa pójdzie dalej w świat. To on sprawdza jej aktualność oraz to, czy jest ona interesująca dla jego czytelników. Niezależnie jednak od „newsowości” tematu, zawsze najważniejszy będzie jego kontekst i to on powinien zostać wyraźnie zaznaczony w materiale prasowym.

Dostałem Twojego newsa i co z tego?

No właśnie, wiadomość o tym, że firma, dla której pracujesz, wprowadziła właśnie nową lokatę terminową, może okazać się nieatrakcyjna i zostać potraktowana jako tekst reklamowy. Jeśli jednak zadbasz o właściwie dobrany kontekst, sytuacja może się odwrócić na Twoją korzyść. Dlaczego ta lokata jest tak ważna? Chociażby dlatego, że pozwala ominąć nowy podatek nałożony przez rząd. Dodanie takiej informacji zupełnie zmienia postać rzeczy. Dodatkowe wzbogacenie tekstu o trochę danych opisujących np. liczbę osób, które mogą zaoszczędzić dzięki tej lokacie jeszcze bardziej zwiększa szansę na publikację. Kolejny przykład to chociażby z pozoru nieistotny artykuł na temat błędów w regulaminach sklepów internetowych. Kogo on może interesować? Przecież e-sklepów w Polsce nie ma tak wiele. Błąd! Mamy ich, według różnych szacunków, od 10 do 15 tysięcy. Jeszcze Ci mało? Oszacuj ile z nich może mieć takie błędy i napisz, jakie mogą być tego konsekwencje. Jeśli zainteresujesz dziennikarza, podając rzetelne dane, masz bardzo duże szanse, że Twój materiał zostanie opublikowany.

Kontekst to tak naprawdę przyczynek, dla którego dziennikarz ma zająć się Twoim tematem. Pamiętaj, że nikogo nie będzie interesował wyrok niemieckiego sądu, do póki nie uświadomisz mu, że ma on bezpośrednie przełożenie na sytuację Polaków, którzy pracują w tym kraju. Czy teraz widzisz różnicę?

  • amj

    wyrok niemieckiego sądu dalej nie będzie nikogo interesować, niezależnie od kontekstu, wybacz, sprzedajny materiał się nie sprzeda, niezależnie od szaty.

    • To wszystko zależy. Jeśli jest to np. wyrok otwierający nowe możliwości pracy, to uważam, że jak najbardziej zainteresuje on media.

    • biznesodsrodka

      Wszystkie materiały są mniej lub bardziej sprzedajne. Istotą artykułu PR ninji jest zwrócenie uwagi na pozornie drobny szczegół – sama informacja prasowa, niezależnie od tego jaka by nie była, jest dla mediów kompletnie nieatrakcyjna (szczególnie w czasach przesytu informacji i komunikatów) – najważniejsza jest forma przekazu. Tekst pt. „Producent cegieł wprowadza nowy produkt na rynek” brzmi troszkę inaczej niż „Wynaleziono innowacyjny sposób na obniżenie kosztów budowy Twojego domu o 20%!”, pomimo tego, że autor komunikuje dokładnie to samo..